Sooduspakkumised

Stress ja stressi mõju nahale

04.04.2018
Stress ja stressi mõju nahale

 Tihti alahinnatakse stressi mõju organismile ja eriti näonahale. Liigne stress kurnab organismi ja see peegeldub koheselt ka näonahal. Kui inimesel on koguaeg olnud ilus näonahk ja mõnel pingelisemal perioodil kehvaks muutunud, siis ei tasu oma ilurutiini kohe hukka mõista. Ükski kreem ei aita seda maskeerida, kui ei tegele probleemi tuumaga, sest inimene on tervik ning kõik on omavahel seotud.

 Stress on organismi kaitsereaktsioon, kus mobilieertitakse kõik jõud eesmärgiga mingi ajutine ebasoodne olukord üle elada. Kui stressiseisund muutub igapäevaseks olemisviisiks, siis hakkavad järjest ilmnema tema negatiivsed mõjud.

Stressis nahk kulutab oma elutegevuseks mitu korda rohkem vitamiine, mineraalaineid ja aminohappeid. Kui kõik ainevahetuse kaudu saadud toitained on ära kulutatud või pole hetkel saada, siis võetakse energia ressursse ensüümide aktiivtsentritest. Selle tulemusena lakkavad funktsioneerimast paljud naha uuenemises osalevad ja seda kiirendavad ensüümid, mille tulemuseks on rakkude jagunemise aeglustumine. Epidermises väljendub see naha jume hallimaks ja tuhmimaks muutumisega, kuna altpoolt tulevad rakud ei lükka enam pinnalt surnud kihte ära. Aeglustub ka NMF süntees ja nahk muutub pinnalt kuivemaks. Dermises langeb elastsete kiudude sünteesi aktiivsus ning rakuvaheaine veesidumisvõime, nahk on õhem ja lõtvunum. Langeb ka mõlema kihi kaitsefunktisoon ning naha vananemistunnused ilmnevad varem.

Lisaks kõigele jätab tihti stressis inimene enda eest hoolitsemise unarusse - magamine, söömine, hoolitsemine, suitsetamine, alkohol. Nahapõletikud siis tavaliselt süvenevad, näiteks herpes tekib kergemini. Organismi koguneb tselluliiti, vedelikke ja jääkaineid.

Stressi mõju:

  • lihaspinged
  • vere- ja lümfiringe häiritud (võivad tekkida tursed) 
  • häiritud on rakkude toimingud, eriti kollageeni süntees
  • naha energiaressursside vähenemine ja uuenemise aeglustumine
  • lisab vabade radikaalide hulka (naha enneaegne vananemine)
  • nahk muutub tundlikuks, ülitundlikuks, võivad lisanduda allergilised reaktsioonid
  • nahk muutub kahvatuks, kuivaks, karedaks, kiskuvaks, jume tuhm ja elutu
  • näojooned tõmbuvad pingule, kiireneb kortsude süvenemine
  • lisandub rasunäärmete töö, akne muutub halvemaks. 
  • kuperoosa süveneb
  • juuste väljalangemine ja halliks minemine
  • küüned murduvad ja lõhenevad
  • toitumishäired, unehäired

Kuidas stressi leevendada:

  • positiivne ellusuhtumine ümbritsevasse
  • värskes õhus liikumine, hapniku saamine
  • sport
  • lõdvestumine: jooga, massaažid, aroomiteraapia
  • hingamisharjutused aitavad vabaneda ärevusest ja närvilisusest
  • hea uni
  • soe vann
  • vetikahooldused

Looduslikud stressivähendajad tulevad appi!

  • greip (tõstab tuju)
  • basiilik (leevendab peavalu ja stimuleerib vereringet)
  • apteegitill (rahustav)
  • seeder (vähendab stressi, stimuleerib närvisüsteemi ja tasakaalustab organismi)
  • pelargoon (leevendab pingeid)
  • rahustavad: teekummel, naistepuna, kaeraürt, sidrunmeliss

 Seespidiselt aitavad enesetunnet tõstvad ja neere tugevdavad ravimtaimed (näiteks nõges).

Närve rahustav ja meeleolu parandav ravikuur - K. Kolmanni raamatust "Terve välimuse heaks"

10g palderjanijuuri, 10g melissiürti, 30g raudrohuürti, 10g naistepunaürti, 10g hariliku pune ürti, 10g kaselehti, 20g veiste-südamerohuürti, 1spl kibuvitsamarju. Võta 1tl taimesegu klaasitäie vee kohta, keeda 10min, lase tõmmata 3 tundi, kurna. Joo pool klaasitäit 3 korda päevas. Ravikuur kestab kuni 10 kuud, iga pooleteise kuu tagant tuleb teha ravipaus 10-14 päeva.

 Kuna stressis nahk vajab antioksüdante, siis võiks teha värskendavaid maske. Kodustest vahenditest sobivad näiteks maasikad, vaarikad, kurk, tomat või viinamarjad. Purustatud vilju hoida puhastatud nahal 20 minutit ning seejärel loputada jaheda veega. Lõpetuseks toniseerida näoveega ja kanda nahale nahatüübile vastav näokreem.

Kehale on ideaalsed vannid, kuhu võib lisada näiteks kummelit ja sidrunmelissi.

 Ära lase stressil võimust võtta!